Hvad er motoroptimering?

Tjenester for opgradering af motorer for  lavere brændsstofforbrug har fundets længe og går derfor under mange navne. Det vi arbejder med kalder vi for motoroptimering.

Vores motoroptimering indebær en digital finjustering af softwaren i køretøjets ”hjerne” eller hovedcomputer, dvs. den såkaldte motorstyreenhed. En sådant indgreb giver altid motoren en bedre gang, og oftest også lavere brændstofforbrug, uanset om den sidder i en bil, autocamper, lastbil, traktor eller båd. Opgraderingen består i at vi giver motoren mere effekt og højere drejningsmoment. Brændstofbesparingen kommer fra en mere effektiv forbrænding samt en mulighed for at udnytte den ekstra kraft bedre.




Vad får jeg ud af en optimering?

Der findes i hovedsagelig tre forskellige grunde til at at vores kunder optimerer deres kørestøj: Køreglæde, effektivitet og brændstofsøkonomi.

Køreglæde: Du kan lide at køre bil, ikke sandt? Godt! Så kan vi skræddersy din motors software til dig så du kan udnytte din bils fulde potentiale. Du kommer til at føle en klart bedre respons på gassen, bedre kraftmoment og en jævnere effektkurve som kan følge med i hele registeret. 

Effektivitet: Har de f.eks en båd, traktor, autocamper eller bil med trailer og synes at motoren er noget underdimensioneret til sin opgave? Du er ikke alene, det er et almindeligt problem. Opgraderingen består i at vi giver motoren mere i det register hvor der er mest brug for det, så båden kan komme op og plane, traktoren kan arbejde med lavere belastning på motoren, autocamperen kan komme op ad bakken i 4-5 gear i stedet for tredje og din automatgearede bil kan gå op i et højere gear selvom traileren er godt lastet. Lyder det det utroligt? Læs vores referencer, eksemplerne taler sit tydelige sprog.

Brændstofbesparelse: Vi ser gang på gang hvordan en finjusteret software giver tydelige besparelser hos vores kunder. På den private pendlerbil er det en bonus, på lastbilen en nødvendighed og på landbrugsmaskinen måske helt afgørende for landbrugets økonomi. Hvordan ville det påvirke resultatet i din virksomhed, hvis du sparede 5-10 % i udgifter til brændstof? Er du nysgerrig på at høre mere hvis vi siger at vi har opnået 20% lavere brændstofforbrug på tungere køretøjer? Kontakt os!


Der er jo også boksar, giver det ikke samme resultat?

En boks der installeres i en dieselmotor ”snyder” signalet mellem brændstoftryksensoren og dets styreenhed, dvs. bilens hjerne. Boksen er i bund og grund en modstand som kan justeres på en mere eller mindre sofistikeret måde, for at øge brændstoftrykket i commonrail-motoren (en normal moderne dieselmotor). At øge brændstoftrykket er en ret primitiv metode. Moderne motorer med avancerede styreenheder, bliver desuden sværere og sværere at ”snyde” på denne måde. Almindelige problemer er derfor fejlkoder, i instrumentpanelet, misvisende brændstofforbrugstal, tilstoppet partikelfilter osv. Et aspekt der også skal med i overvejelsen er at det er tidskrævende og besværgeligt at af- og påmontere boksen før og efter service og syn.





Hvor meget ekstra effekt plejer man generelt at kunne give forskellige motortyper?

Motorer har meget forskellige forudsætninger for effektforøgelse. Sådan her ser de generelt ud på de opgraderinger vi laver.

Sugemotorer: En sugemotor er en motor som ikke får hjælp fra en turbo eller kompressor. Med kun en omprogrammering er det svært at opnå nogen større effektforøgelse. Vi snakker om omkring 4-10% effektforøgelse og drejningsmoment. Mange firmaer vil slet ikke optimere disse motorer, men vi håber at vores referencer taler sit tydelige sprog og forklarer at det er lidt svært at beskrive før man selv har oplevet det: En optimeret sugemotor giver væsentlig mere køreglæde end hvad tallene afslører! Populære mærker med sugemotor som vi optimerer: Porche, BMW, Mercedes, Audi. Interessant angående sugemotorer i marint miljø: På en udenbordsmotor indebær en omprogrammering at vi kan fjerne elektroniske spærrer som begrænser effekten i en motor som har den samme cylindervolumen som en stærkere version i serien. Også på topmodeller plejer der at findes potentiale for effektforøgelse.
 Turbobenzin/turbodiesel: Motorfabrikanterne har i lang tid udvist en tydelig trend: down-sizing (lavere cylindervolumen, færre cylindere) og turbo – altså gode forudsætninger for optimering! Alle moderne dieselmotorer har turbo. Flere og flere benzinmotorer får det også. Vi ser normalt effektforøgelser på 15-20% i gennemsnit, men undtagelse af motorer (både diesel og benzin), som pga. elektroniske begrænsninger har potentiale til 40-50% forøgelse.


Hvorfor viser i lavere effekttal end kokurenten X?

 Vi vil give dit køretøj en balanceret optimering med kraft i det register som du faktisk bruger til daglig. Vi opgiver meget moderate effektniveauer i ”normal-programmet”. For ca. To tredjedele af alle køretøjer i databasen viser vi også anslåede eller opmålte effektniveauer for renen prestandaprogrammer, som vi kalder ”MAX-programmet”. Søg på dit køretøj for at få svar på hvad vi synes er rimelige niveauer i begge programmer. Kontakt os hvis du vil diskutere højere effektforøgelser.


Bænktester i bilen før og efter optimering?

Vi laver meget sjældent effektmålinger af to grunde. 1) Vores kunder efterspørger ikke dette som et krav/bevis på at vi har gjort vores job korrekt. 2) Vores kunder beskyttes i stedet af en tilfredskundegaranti, vi synes at det er vigtigere at vores kunde er tilfreds med hele oplevelsen end at et papir med tal på skal afgøre sagen.


Opdager værkstederne at der er foretaget en optimering?

Vores erfaring er at værksteder enten ikke opdager eller er ligeglade med at tjekke om motorsoftwaren er opgraderet. Mulighederne for at undersøge dette varierer fra model til model af motorstyring, men generelt kan man se at motorstyrenheden har fået ny information, men det er vanskeligere at se var der er lavet. Alt vi kan konstatere er at hverken vi eller vores kunder nogensinde havner i diskussion med værkstederne angående disse opdateringer. Først og fremmest er det nok fordi vi aldrig forstyrrer værkstederne muligheder til at servicere og diagnosticere køretøjet.


Forsvinder optimering når jeg har fået lavet service på min bil?

Optimeringen kan forsvinde vid en fabriksopdatering fra mærkesværkstedet, med det er ektremt usædvanlig. Skulle det ske er du velkommen tilbage til os for at gratis geninstallation af den opgraderede software. Vi har kun nogle enkelte geninstallationer per år. Det er altså meget sjældent at det sker. Vid den første geninstallation gør vi det gratis. Derefter koster geninstalleringen 2900 DKK per gang, men en sådan opgave har vi aldrig fået. Ingen kunde er altså nogensinde blevet ramt af dette problem mere end én gang. 





Kan man godt optimere en helt ny bil?

Vi har både forhandlere og privatkunder som kommer til os med helt nye biler der har kørt 0-1000 km . Det er ikke afgørende om bilen har 140 eller 165 hk når den er ny, da vi arbejder med de samme motorparametre som fabrikanten selv bruger de leverer den samme grundmotor med forskellige effektniveauer. Det vigtigste er at man ikke kører bilen for hårdt til at starte med, men følger fabrikanten anbefalinger for at køre den til.


Slider en motoroptimering ekstra meget på min motor?

Vi er meget omhyggelige med at kotnrollere køretøjets stand inden vi overhoveder påbegynder arbejder med opgraderingen. Vores filosofi er at så længe man holder sig til fornuftige effektniveauer og passer service ordentligt, ser vi ingen tendenser til forøget slitage. Det som har mest at sige, plejer at være hvilken teknik man vælger, og når man har læst sig til at en omprogrammering er mere sofistikeret en bokstuning, så plejer det at være en god tommelfilngerregel at være at ikke vælge det firma der lover højst effekt til den laveste pris. Programmering er en kunst og der er stor forskel på en dygtig programmør og en nybegynder. AutoStable tager ansvar i den udstrækning vi kan, læs gerne mere om vores måde at arbejde på her på vores hjemmeside eller spørg os hvis der er noget du ikke kan finde svar på.




Hvad er det der tager så lang tid – hvorfor tager det 5-7 timer?

Når du ankommer med bilen hos dit valgfrie AutoStable optimeringcenter begynder vores repræsentant med at lave en behovsanalyse sammen med dig. Derefter prøvekører vi din bil og foretager en fuldstændig diagnose for at sikre os at bilen er i god stand inden vi begynder med at arbejde med den. Derefter downloader vi hele den originale software og vores programmører ”bygger” en skræddersyet software baseret på behovsanalysen og vore erfaring med lignende biler. Når det optimerede program er færdigt og uploadet i motorstyreenheden, prøvekørt din ”nye” bil samt foretaget en slutkontrol med vores diagnosticeringsudstyr og glade og tilfredse med resultatet, kontakter vi dig og meddeler at bilen er klar til afhentning. Inden du kører derfra får du en mappe med dokumentation omkring det udførte arbejde og vores tekniker gennemgør også arbejdet og fortæller hvad du skal tænke på som ejer af en optimeret bil. Det hele tager normalt 5-7 timer hvis det gælder en trin-1 optimering uden modifikationer af hardware.